• Home
  • Blog
  • Content marketing: ruimte voor verbetering

Content marketing: ruimte voor verbetering

Uit onderzoek van Contenteer blijkt dat er nog veel ruimte is voor verbetering als het gaat om content marketing.  Aan het contentonderzoek 2015 deden meer dan 1.200 respondenten mee, de uitkomsten bieden interessante inzichten in hoe het ervoor staat met content marketing in Nederland. We noemen er een paar.

Niks op papier

Opvallend is dat vrij veel organisaties nog niks op papier hebben staan qua content marketing strategie en doelstellingen. Zo heeft maar 36% van de organisaties doelstellingen vastgesteld waarvan ze ook daadwerkelijk het resultaat meten. De rest van de respondenten zegt geen doelstellingen te hebben, of dat ze deze wel hebben maar de resultaten niet meten. Ook heeft bijna 60% van de organisaties geen contentstrategie ontwikkeld. Wel een positieve ontwikkeling: 73% van de organisaties die momenteel geen strategie hebben, zegt in 2016 hier wel mee te willen gaan werken. Naast dat veel organisaties dus nog geen strategie of doelstellingen hebben, wordt ook door redelijk wat organisaties de ROI niet gemeten. Qua strategie en resultaten meten liggen er nog veel kansen.

Kosten vs. kwaliteit en kwantiteit

  • In 2016 veel willen organisaties meer content maken, maar wel tegen hetzelfde budget.
  • De grootste uitdaging op het gebied van contentmarketing? 66% van de organisaties vindt structureel kwalitatief goede content maken het moeilijkst.
  • De meeste content wordt in nog geen twee uur gecreëerd.
  • De respondenten gaven aan dat in 20% van de gevallen geen kwaliteitscheck wordt gedaan op de content, 40% van de content wordt door een collega doorgenomen en maar 34% wordt door een eindredacteur gecheckt. Hierbij wordt het meest gekeken naar inhoudelijke correctheid.

Volgens Contenteer lijken bovenstaande gegevens aan te geven dat de aanwezigheid van content belangrijker is dan de effectiviteit van de content.

Het Contentonderzoek 2015 is gericht op de Nederlandse markt en biedt veel interessante inzichten in hoe het ervoor staat met content marketing. Kijk hier om het hele onderzoek te lezen.

Heeft u ook nog geen contentstrategie maar wilt u hier wel mee aan de slag? In ons whitepaper Content marketing geven we een handig stappenplan voor de inzet van content marketing en het opzetten van een succesvolle strategie.

Whitepaper Content marketing downloaden:

  • Dit veld is bedoeld voor validatie en moet ongewijzigd blijven.

 

Trackback van jouw site.