Storytelling voor beginners

In een eerdere blog beschreven we de content trends voor 2013. Één van deze trends is storytelling. Nu 2013 is aangebroken willen we jullie handvaten geven om hier mee te beginnen. Storytelling is het brengen van je informatie in een mooi verhaal. Een verhaal dat aanspreekt en overtuigd. En een verhaal dat je bijblijft, net zoals we allemaal de sprookjes die ons vroeger werden voorgelezen nog kunnen herinneren. Zou het niet geweldig zijn als (potentiële) klanten uw verhaal ook blijven herinneren?

De sleutel tot een goed verhaal is talent en inspiratie. Maar je moet ergens beginnen en met deze tips kun je een goed begin maken.

Herkenbaar

Maak je verhaal herkenbaar, zodat mensen zich kunnen inleven in de hoofdpersoon, de situatie of het onderwerp. Als je een ingewikkeld proces wilt uitleggen aan een prospect, dan is het gebruik van vaktermen vaak niet verstandig. Ze zijn onbegrijpelijk voor je prospect. Het gebruiken van een metafoor kan helpen een proces uit te leggen. Daarnaast maakt deze metafoor de ervaring voor de prospect laagdrempelig en leuk: krachten die de prospect kunnen overtuigen om voor u te kiezen.

Wat is herkenbaar?

Maar wat is nou herkenbaar voor iemand? Soms is dat heel makkelijk, als je weet wie je doelgroep is, wat zij doen en waar zij in geïnteresseerd zijn. Maar soms weet je dit niet. Dan zijn er twee opties: terug naar de basis en actualiteiten. Het nieuws en wat er op dit moment speelt in de maatschappij is voor veel mensen herkenbaar. Bij de optie terug naar de basis ga je op zoek naar wat iedereen doet of heeft meegemaakt. Bijvoorbeeld: ‘iedereen moet eten’, ‘iedereen heeft collega’s’ en zoals we in deze blog gebruiken ‘iedereen is kind geweest (en heeft sprookjes gelezen)’.

Visueel

Maak je verhaal visueel. De (sprookjes)boeken die je als kind onder ogen kreeg bevatten naast verhalen ook plaatjes. Mensen kijken liever naar een infographic dan dat zij een lap tekst lezen. Een korte video  kijkt men sneller dan dat zij een whitepaper lezen. Waarom geen video maken om mensen te verleiden tot het lezen van een whitepaper? Of om de kennis die je in het whitepaper deelt over te brengen? Dan gebruik je storytelling als middel om tot een doel (het overbrengen van bepaalde kennis) te komen. Storytelling gaat om het leuk verpakken van je boodschap en een video of een afbeelding kan de kers op de taart zijn.

Gevoelsmatig

De financiële crisis is actueel en herkenbaar, maar niet heel geschikt om in storytelling te gebruiken. Als je iets herkenbaar maakt, speel je al gauw in op de emoties van iemand. Je moet dan vermijden dat iemand aan het einde van je verhaal met een negatief gevoel achterblijft. De financiële crisis is een onderwerp met een negatieve ondertoon. En als je wilt dan iemand jouw product koopt of jouw dienst afneemt, dan wil je niet dat hij na het horen van jouw verhaal een slecht gevoel heeft. Kies dan liever voor een humoristisch onderwerp als ‘het overleven van doomsday (21-12-2012)’ of een ambitieus onderwerp als ‘de succesvolle zakenvrouw’.

Ben je bezig met storytelling? Of heb je misschien al een concreet voorbeeld? We zijn erg benieuwd!

Copyright GO2socialmedia 2015

adm-201 vcac510 c4040-252 1z0-418 70-532 rcsp-npm 299-01 c4040-252 70-533 c2010-511 70-410 70-461 70-462 200-120 70-488 MB2-703 mb5-705 70-488 642-457 156-816 1z0-144 iseb-swt2 adm-201 vcac510 c4040-252 1z0-418 70-532 rcsp-npm 299-01 c4040-252 70-533 c2010-511 200-120 9l0-422 640-554 700-505 70-457 70-460 C2150-197 EX0-001 070-243 70-466 C_THR12_66 C4040-225 1Z0-061 70-347 C4090-452 VCP-550 070-177 070-412 70-417 70-463 70-488 C_HANATEC131 C2090-303 C2090-614 FCNSP.v5 MB5-705 070-247 070-347 070-463 300-206 70-243 74-325 C2020-622 C2030-283 C2090-540 C2180-278 HP0-J73 ICBB 070-246 070-341 070-417 070-457 070-458 1Z0-481 1Z0-599 300-207 70-246 70-414 A00-240 C_TAW12_731 C4030-670 C4040-224 C4090-450 C4120-783 EX200 MB2-700 MB3-700 MB6-869 OG0-093 VCP-510 VCP550 070-178 070-331 070-467 070-667 070-684 070-687 1Z0-051 1Z0-060 1Z0-478 1Z0-485 1Z0-897 200-120 220-801 500-201 70-346 70-412 70-458 70-486 820-421 820-422 C2170-008 C2180-275 C2180-276 C4040-123 JN0-343 M70-201 M70-301 NS0-504 PEGACLSA_6.2V2 PW0-204 3001 050-720 070-480 070-487 1Z0-062 1Z0-597 1Z0-899 250-310 350-018 400-051 70-178 70-331 70-413 70-465 70-467 70-484 70-485 400-101 70-410 050-SEPROAUTH-02 200-120 MB2-703 070-462 70-462 70-461 070-410 JN0-102 70-411 C_TADM51_731 C4090-958 70-483 EX300 070-461 MB2-702 MB7-702 220-802 400-101 646-206 SK0-003 70-483 350-018 070-488 1z0-055 70-347 MB2-702 MB2-701 EX300 70-411 070-685 1Z0-051 1z0-055 642-813 1z0-047 050-SEPROAUTH-02 70-410