Klanten aantrekken met Twitter: deel 3. De etiquette van Twitter

Het gratis e-book van HubSpot getiteld ‘Learn how to attract customers with Twitter’ gaat over het genereren van leads en het zorgen voor verkopen via Twitter. De vraag ‘Hoe kunt u met 140 tekens leads realiseren?’ staat centraal.  We bespraken eerder het profiel en de vindbaarheid van uw Twitter account. Deze week bespreken we de etiquette van Twitter. Het volledige e-book is op de website van HubSpot te downloaden.

De etiquette voor het dagelijkse leven kennen we. Nu social media een belangrijk deel van onze maatschappij wordt, vraagt dit ook om bepaalde omgangsregels. Hoofdstuk drie van het e-book beschrijft tips voor uw gedrag op twitter.

Tip 1: Alleen reageren als het nodig is
Op alles reageren wat er over uw bedrijf getweet wordt is niet nodig. Sommige twitteraars vinden dit zelfs irritant, zeker wanneer er veel over uw bedrijf gepraat wordt. Beperk u daarom tot twee categorieën waarop u wel reageert: vragen en negatieve tweets. Uit onderzoek van InboxQ blijkt dat de kans dat mensen een product kopen met 64% wordt vergroot wanneer hun vraag wordt beantwoord.

Tip 2: connectie maken
Twitter is een medium waarbij het laagdrempelig is om contact te maken met bedrijven. Wanneer mensen vragen hebben dan kunnen zij die op Twitter stellen, maar mensen willen dat niet altijd in het openbaar doen. Privé berichten sturen via Twitter zorgt er voor dat het contact zoeken een laagdrempelig karakter blijft behouden, terwijl het toch in een besloten sfeer gebeurt. Maar een privé bericht kan alleen verstuurd worden tussen mensen (of bedrijven) die elkaar volgen. Volg daarom altijd uw volgers terug, om uw volger de gelegenheid te bieden u ook via een privé bericht te benaderen.

Tip 3: @
Op Twitter kunt u door het juiste gebruik van @ bepalen of een tweet zichtbaar is voor al uw volgers, of alleen voor de persoon aan wie u de tweet richt. Wanneer u @ als eerste teken in uw tweet plaatst dan schrijft u een antwoord en zal deze tweet alleen in het overzicht van de persoon aan wie uw tweet geplaatst worden (en in het overzicht van mensen die u beide volgen.) Wanneer u de @ ergens anders in het bericht plaatst, dan zal uw tweet gezien worden als een mention en komt uw tweet wel in het overzicht van al uw volgers te staan.  De @ is daarmee een handig teken dat kan voorkomen dat mensen u als ‘spammer’ gaan zien, wanneer u veel op anderen reageert.

Tip 4: plan
Om tijd te besparen kunt u tweets van tevoren inplannen. Wanneer u dit doet dan hoeft u zich niet op meerdere momenten van de dag bezig te houden met Twitter. HubSpot heeft een tool hiervoor ontwikkeld, maar ook HootSuite en Tweetdeck kunnen Tweets plannen. Wanneer u tweets plant hoeft u niet meer na te denken over wanneer u tweet, maar vergeet uiteraard niet te reageren op wat er over u wordt getweet. Het blijft dus van belang om Twitter te monitoren.

Tip 5: waarde toevoeging
Het is een mythe dat bedrijven die al langer Twitteren beter bezig zijn. De inhoud van uw tweets bepaalt hoe populair en succesvol u op Twitter bent. Het is daarom belangrijk dat u niet alleen uw producten of diensten presenteert op Twitter, maar ook (en vooral!) voor uw volgers relevante informatie aanbiedt, bijvoorbeeld door blogberichten of whitepapers onder de aandacht te brengen en te reageren op vragen en opmerkingen.  

Tip 6: kwantiteit
Omdat tweets zo’n korte levensduur hebben denken mensen dat het nodig is om constant te tweeten. Integendeel, mensen vinden veel tweets juist vervelend. Uit onderzoek van Dan Zarrella blijkt dat 15 tot 25 tweets per dag meer volgers stimuleert.

Volgende week een aantal tips om leads te genereren.

Laat een reactie achter


Login