Storytelling voor beginners


In een eerdere blog beschreven we de content trends voor 2013. Één van deze trends is storytelling. Nu 2013 is aangebroken willen we jullie handvaten geven om hier mee te beginnen. Storytelling is het brengen van je informatie in een mooi verhaal. Een verhaal dat aanspreekt en overtuigd. En een verhaal dat je bijblijft, net zoals we allemaal de sprookjes die ons vroeger werden voorgelezen nog kunnen herinneren. Zou het niet geweldig zijn als (potentiële) klanten uw verhaal ook blijven herinneren?

De sleutel tot een goed verhaal is talent en inspiratie. Maar je moet ergens beginnen en met deze tips kun je een goed begin maken.

Herkenbaar
Maak je verhaal herkenbaar, zodat mensen zich kunnen inleven in de hoofdpersoon, de situatie of het onderwerp. Als je een ingewikkeld proces wilt uitleggen aan een prospect, dan is het gebruik van vaktermen vaak niet verstandig. Ze zijn onbegrijpelijk voor je prospect. Het gebruiken van een metafoor kan helpen een proces uit te leggen. Daarnaast maakt deze metafoor de ervaring voor de prospect laagdrempelig en leuk: krachten die de prospect kunnen overtuigen om voor u te kiezen.

Wat is herkenbaar?
Maar wat is nou herkenbaar voor iemand? Soms is dat heel makkelijk, als je weet wie je doelgroep is, wat zij doen en waar zij in geïnteresseerd zijn. Maar soms weet je dit niet. Dan zijn er twee opties: terug naar de basis en actualiteiten. Het nieuws en wat er op dit moment speelt in de maatschappij is voor veel mensen herkenbaar. Bij de optie terug naar de basis ga je op zoek naar wat iedereen doet of heeft meegemaakt. Bijvoorbeeld: ‘iedereen moet eten’, ‘iedereen heeft collega’s’ en zoals we in deze blog gebruiken ‘iedereen is kind geweest (en heeft sprookjes gelezen)’.

Visueel
Maak je verhaal visueel. De (sprookjes)boeken die je als kind onder ogen kreeg bevatten naast verhalen ook plaatjes. Mensen kijken liever naar een infographic dan dat zij een lap tekst lezen. Een korte video  kijkt men sneller dan dat zij een whitepaper lezen. Waarom geen video maken om mensen te verleiden tot het lezen van een whitepaper? Of om de kennis die je in het whitepaper deelt over te brengen? Dan gebruik je storytelling als middel om tot een doel (het overbrengen van bepaalde kennis) te komen. Storytelling gaat om het leuk verpakken van je boodschap en een video of een afbeelding kan de kers op de taart zijn.

Gevoelsmatig
De financiële crisis is actueel en herkenbaar, maar niet heel geschikt om in storytelling te gebruiken. Als je iets herkenbaar maakt, speel je al gauw in op de emoties van iemand. Je moet dan vermijden dat iemand aan het einde van je verhaal met een negatief gevoel achterblijft. De financiële crisis is een onderwerp met een negatieve ondertoon. En als je wilt dan iemand jouw product koopt of jouw dienst afneemt, dan wil je niet dat hij na het horen van jouw verhaal een slecht gevoel heeft. Kies dan liever voor een humoristisch onderwerp als ‘het overleven van doomsday (21-12-2012)’ of een ambitieus onderwerp als ‘de succesvolle zakenvrouw’.

Ben je bezig met storytelling? Of heb je misschien al een concreet voorbeeld? We zijn erg benieuwd!

 

 

Login